El veïnat afectat per l’edifici d’Indústria, 226, ha presentat amb l’AVV del Progrés un escrit a l’Ajuntament per exigir que les greus infraccions administratives i urbanístiques acumulades pels promotors d’aquest edifici no se solventin només amb una multa irrisòria de 300 a 3.000 euros. Tant la promotora, al demanar la legalització, com l’Ajuntament, en el seus expedients, identifiquen un seguit de comportaments molt greus no acords amb la normativa, però, alhora, continuen funcionant 33 apartaments de tipus turístics en un laberint sense mesures de seguretat ni cap llicència que ho permeti. I a més, en les darreres setmanes, a sobre han col·locat un cartell que anuncia el lloguer de places d’aparcament.
Denegació de la llicència urbanística.– El darrer episodi d’aquest culebrot data de fa uns mesos quan l’Ajuntament va denegar la llicència urbanística demanada per l’empresa COMPAÑIA ARENDADORA DE AUTOMÓVILES Y GARAJES, SL per a la legalització de, ni més ni menys, 33 apartaments construïts en l’interior de l’edifici industrial de 3286 m2. L’entitat veïnal respirava una mica després d’una lluita sense aturador per exposar la il·legalitat d’aquest edifici. Darrerament, la construcció d’una promoció llindant a aquest immoble, que fa façana tant a Carrer Cervantes com a General Weyler, ha sumat veïnat a aquesta batalla. D’aquesta manera, l’acció del veïns i de l’Associació ha permès treure a la llum aquesta edificació il·legal denunciada l’abril del 2023.
Dos anys després, l’abril de 2025, des de l’entitat i amb el suport de 58 veïns afectats, continuen perseguint el restabliment de la legalitat. En el paquet de les darreres iniciatives, l’entitat veïnal remarca la inspecció de la Guardia Urbana feta aquest mes d’abril, revisió que ha permès conèixer de primera mà per part de la Policia Local la realitat a l’interior de l’immoble, que la propietat ha anat amagant de forma sistemàtica, i “amb traïdoria cap els veïns de l’entorn de l’edifici, que pateixen des de fa molt de temps aquesta activitat il·legal”, es llegeix en el comunicat de l’entitat veïnal.
Seguint l’ordre cronològic dels darrers mesos, el comunicat de l’AVV del Progrés insisteix que en l’intent de legalització dels propietaris, formulat el dia 19 de maig de 2025, admeten obertament que es tracta de 33 habitatges turístics, i els propotors s’emparen en la decisió del Ple del 4 de març de 2025, que deixava sense efecte les zones protegides fins al moment ( el cas del carrer Industria,) per centralitzar els pisos turístics en blocs sencers de HUTS. Des de l’AVV celebren la rectificació del govern de no acceptar pisos turístics a la ciutat i alerta que no hi hagi la temptació de reorientar-los cap a AT, figura que la Plataforma No Volem Pisos Turístics a Badalona – a la qual pertany el Progrés- també demana que es derogui.
Habitatges il·legals amb ús il·legal.- En aquest context, com no podia ser d’una altra manera, l’entitat veïnal valora positivament l’expedient de denegació de llicència i els informes del serveis tècnics i jurídics acumulats. El més clarificador de la greu situació és l’emès des del departament de Disciplina Urbanística el desembre de 2024 que diu que “no s’ha trobat constància de la legalitat de l’ús d’habitatges que s’està realitzant ni de la legalitat per a la realització de les obres executades i en curs d’execució”.
És a dir, la primera greu infracció que confirma que no hi ha ús residencial en la finca, i que les obres són il·legals. De manera que, continua l’expedient, “d’acord amb la legalitat urbanística vigent, aquest habitatges són il·legalitzables” i per tant es decreta “la suspensió de l’ús com habitatge de la finca”, “la suspensió provisional de les obres en curs”; “la suspensió de la publicitat i promoció d’habitatges de lloguer” i, especialment important “procedir a la restauració de la realitat física alterada i a l’ordre jurídic vulnerat, ordenant l’enderroc de les obres executades i retornar al seu espai original els espais modificats de l’edifici”. Uns mesos més tard, el 25 de febrer de 2025, un nou informe diu: “… vist que s’estan realitzant usos diferents als admesos (…) es proposa “la suspensió de l’ús com a habitatge de la finca”; “la suspensió provisional de les obres”; la suspensió de la publicitat”…
Un decret per reposar la situació original amb multa de lleu.– Tot aquest cos generat des del departament d’Urbanisme, arriba el juny de 2025 una resolució del Tinent d’Alcaldia i Regidor de territori Daniel Gracia Álvarez, qui, després de desestimar les al·legacions presentades per la propietat respecte de la denegació de la llicència resol “l’enderroc de les obre executades, la retirada dels elements vinculats a l’ús il·legal, l’execució dels treballs necessaris per a retornar els espais modificats en l’edifici; impedir definitivament l’ús d’habitatges, i com a mesura coercitiva la imposició de multes coercitives de 300€ a 3.000€. Cal aclarir que en el Text Refós de la Llei d’Urbanisme aquesta multa es prescriu per a infraccions urbanístiques lleus, tal i com s’ indica en el seu article 215).
Elevar la multa a greu i fins i tot a molt greu.- Després de tot aquest alentador recorregut, ‘AVV i el veïnat de Cervantes, General Weyler i Progrés no s’ho pot creure, que no s’hagi mogut cap fitxa. Perquè tot continua igual i perquè no concep que acumulacions tan greus s’identifiquin amb una multa lleu. És per això que la lluita continua i que davant d’aquesta situació que qualifiquen de “lamentable”, demanen que s’elevi la multa coercitiva a la quantitat de 150.000€ tal i com permet la llei per a una sanció greu, (TRLU art. 214) i estudiar si és possible, aplicar el criteri de falta molt greu (TRLU art. 213) que permet elevar la quantitat de la multa coercitiva fins 1.500.000€. “Cal tenir em compte la impunitat i traïdoria amb la que actua l’empresa propietària que a dia d’avui continua mantenint els anuncis publicitaris a la WEB https://es.alohabcn.com/badalona (Recerca feta el dia 26 d’octubre a les 11.25h)”. L’objectiu de les multes coercitives, afegeixen, es obligar a la propietat a complir amb la Resolució emesa per l’ Ajuntament i ens sembla que la consideració de falta lleu i la corresponen multa coercitiva de 300 a 3.000 € es del tot insuficient perquè es compleixi aquest objectiu.
Mesures cautelars i enderroc de l’edifici.- Paral·lelament a tramitar una multa més elevada i a fer complir realment el decret de l’Ajuntament, demanen que s’iniciï un procediment d’urgència pel tancament preventiu de tota l’activitat en l’edifici, a l’empara de la Llei 7/1985, de Bases del Règim Local (LBRL): Article 21.1 “Correspon a l’alcalde adoptar les mesures necessàries i adequades en casos d’emergència per a la seguretat de les persones i béns.” També en base a l’Article 84.1 que permet dictar mesures de policia administrativa, incloent-hi la suspensió d’activitats o el tancament de locals o edificis, quan sigui necessari per protegir la seguretat pública, la salut o l’ordre públic.
Consideren que les obres realitzades s’han fet sense cap control per part de cap Administració Pública que garanteixi l’estabilitat estructural de l’edifici, i per tant existeix perill vital pels residents actuals de l’immoble, i pels veïns colindants.
El veïnat i l’AVV ha tingut contactes amb veïns que fa més de dotze anys que resideixen en aquests espais, alguns dels quals insalubres. En aquest sentit, també demanen que l’empresa propietària COMPAÑIA ARRENDADORA DE AUTOMOVILES Y GARAGES S.L. i/o
la gestora dels contractes d’arrendament ALOHA FLATS AND ROOMS es faci càrrec de la
indemnització que calgui als llogaters que seran desallotjats amb aquest tancament.
Finalment, demanen que es doni trasllat de l’expedient al Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, perquè assumeixi les seves competències al respecte. Donada la gravetat dels fets, i de la manca de la Inspecció Técnica d’Edificis i de cèdules d’habitabilitat. Que s’iniciï l’expedient per a la demolició de l’edifici situat al carrer Indústria 226, espai d’illa, que tal i com indica l’ Informe Tècnic del l’Ajuntament del 03/03/2023 acollinr-se al PGM, es tractad’un solar amb una profunditat edificable màxima de 15,00m, quedant lliure l’espai interior de l’illa sense edificar d’aproximadament 2926 m2, i que aquesta expropiació sigui per fer un jardí públic per a tot el barri.
I que es consideri a l’AVV del Progrés i als veïns signants com a part interessada en tot el
relacionat amb els procediments oberts contra aquest immoble, sent principal part afectada
pel perill que representa aquest edifici en la seva estructura, en les construccions interiors
fetes sense cap control tècnic ni jurídic municipal, desperfectes, molèsties, continus sorolls i perills de despreniments de la façana i a aquesta associació per representar-los.













