ERC ja ha triat alcaldable. Els republicans tornen a confiar en l’Àlex Montornès, actual president del grup municipal i membre de l’executiva que lidera Oriol Junqueras. Li preguntem per què l’hauríem de triar a ell en les properes municipals? Parla d’atendre les necessitats del dia a dia i, alhora, de recuperar l’ambició de ciutat. D’aportar agilitat a les gestions perquè es torni a creure en la democràcia. I perquè és l’únic que defensa la catalanitat a la ciutat.
-Per què han fet l’elecció ja? “Per dues coses. Perquè ERC fa campanya des de l’endemà de les municipals i perquè a ERC hem iniciat el procés de tria dels candidats locals arreu del país. En el cas de Badalona, hi havia un ampli consens per a mi i només calia fixar la data de l’assemblea.”
-Només s’hi va presentar vostè i ha aconseguit un ampli consens. És positiu? “Demostra que hi ha consens respecte del projecte i del seu lideratge, i això és bo i et fa centrar en la feina important, no en els personalismes.”
-Participa també de l’executiva nacional. Què s’hi cou ara? “A ERC tenim clar que volem ser útils en els temes que cal en cada moment. Ara estem orientats al finançament i a la gestió de rodalies, sempre per millorar la vida dels catalans. A mi em toca fer-ho per Badalona. I, quan ha calgut me n’he anat a trencar la cara amb els meus, sobretot per temes d’ensenyament.”
-Respecte de rodalies. Al ple no hi va haver manera de presentar una moció única
“Discrepar no és dolent. Amb el PP, evidentment, tenim diferents maneres de veure el món. I amb els partits d’esquerra, el PSC va exposar una moció que salvaguardava la seva gestió a la Generalitat i nosaltres no hi podíem votar a favor, tant que alliçonaven al president Aragonès.”
-Era impossible que uns i altres cedíssiu? “No podíem sumar-nos a cap moció que no demanés la dimissió ni del ministre Puente ni de la consellera Paneque.”
-Tornant al 2027. El PP abraça tot l’espectre de la dreta i després, en la banda de l’esquerra ideològica sou quatre opcions més. Per què s’hauria de triar ERC? “Ho ressumeixo en cinc motius. I, abans de detallar-los, voldria apuntar que el PP té uns deu mil vots prestats per aquest fals badalonisme al qual apel·lava”
“Durant cent catorze dies del 2025, Albiol no va fer d’alcalde a aquesta ciutat. Jo ni vaig a cap tele ni a la Diputació. M’hi dedico plenament a Badalona. I si tingués més força, ho faria més”
“M’hi vaig presentar dient que la prioritat era fer funcionar Badalona. I Albiol, portava una vareta màgica prometent-ho tot. L’endemà ja volia un mandat més i encara avui ens passa les culpes de la seva improvisatzió i ineficàcia”
-El primer tret d’ERC d’aquests cinc punts que anunciava. “La meva passió per Badalona. Durant cent catorze dies del 2025, Albiol no va fer d’alcalde. Jo ni vaig a cap tele ni a la Diputació. M’hi dedico plenament a Badalona i si tingués més força, ho faria més.”
-Més trets diferencials.- “Venim a fer funcionar l’Ajuntament; és clau per poder respondre les necessitats de la ciutadania. Aquest va ser la meva campanya, insisteixo. Mentre l’anem fent funcionar, l’Ajuntament, s’han de combinar respostes àgils del dia a dia, i alhora treballar i retornar l’ambició de ciutat. Detecto un descontentament general amb les democràcies, perquè van lentes. I hi ha qui sembla que portava una vareta màgica i només feian promeses, que han resultat buides”.
-Finalment… “Som l’únic partit que ha fet autocrítica respecte de l’etapa anterior. Vam fer coses malament i demano disculpes. La gent no és ximple i li tenim un gran respecte.”
-És un candidat més madur? “Soc un Àlex més pragmàtic. Quan em vaig estrenar de regidor volia canviar-lo tot de cop, vam fer grans projectes i vaig treballar molt. Ara faria algunes coses diferent.”
-Creu que els resultats no van ser ajustats a la feina feta?“Ara sé que en política hi ha més variables que la feina feta; qui té més diners per campanya, qui crida més, qui diu el què es vol sentir, la influència i la tendència estatal.. No renuncio al meu somni
de canviar Badalona, però també tinc clar que s’ha d’atendre molt el dia a dia.”
-No ho va fer? “Tinc la sensació que no vam atendre algunes urgències.”
– Ara és el moment de la seva estadística preferida. “Que només vam governar divuit mesos sense pressupost, mentre que Albiol ha estat alcalde vuit dels darrers quinze anys.
Però, l’endemà de guanyar les eleccions ja volia un mandat més i encara avui ens passa les culpes de la seva improvisatzió i ineficàcia. I ell té tot per fer. No s’ha avançat ni en les escoles, ni en els mercats, ni en la contractació de personal…”
-Ningú no explica que els projectes triguen i que superen el temps dels mandats polítics. “No, i especialment els que ens calen, els més ambiciosos, els que vull recuperar.
Som la quarta ciutat del país i hem de liderar el Baix Besòs. Ara, estem tancats en la ciutat. No és una actitud responsable passar el problema del B9 a l’altra vorera, que és la d’un altre municipi. Hem d’obrir els debats reals i la ciutadania tornarà a tenir-nos confiança. I liderar-los des de Badalona.”
-Què faltaria per definir la seva singularitat a la ciutat? “Tenim Badalona al cap. L’hem pensat, com ho demostra el document que es pot consultar en el nostre portal web ple de propostes. I, finalment, som l’única opció catalanista.”
-Tornant al febrer de 2026. Fan alguna mena de reunions amb el govern del PP? “Cap. Més enllà de les col·legiades, com les comissions o les juntes de portaveus. Jo continuo amb la meva mà estesa.”
-Per fer què? “Per exemple, per ajudar en Francesc Layret. S’ha de contraposar per millorar.”
-Seria escabellat consensuar fronts comuns? “No. De fet, ho vam intentar-ho amb el nostre projecte Badalona 2040. Si entre les forces d’esquerra no tenim un model de ciutat serà difícil que tornem a governar. Com ara, compartir i pressional pe finançament del futur de L-1 del metro, el soterrament de l’autopista, la transformació dels polígons industrials, un pla d’habitatge real..”.
-Hi ha agenda per tancar aquestes reunions entre els grups de l’oposició?.- “No, encara no hi ha res sobre la taula. A mi m’hi trobaran per fer coses amb sentit i preparar contingut per governar una alternativa útil per a la ciutat. Si no, ens tornarem a equivocar”.















