Serà durant el proper ple ordinari que s’aprovarà la modificació puntual del Pla General Metropolità per prohibir els habitatges d’ús turístic (HUT). Així ho ha compartit el tinent d’alcaldia Daniel Gracia, responsable d’aquest àmbit. L’anunci s’ha fet durant la sessió ordinaria del ple municipal del mes de juliol. De manera que el tema s’abordaria ja al setembre, donat que l’agost no és hàbil a efectes de gestió institucional. Tot i que, com també es va exposar, durant el que queda de juliol se celebrarà alguna sessió extraordinària per tramitar temes urgents que no poden esperar el descans estival.
Expectativa per part dels col·lectius promotors de la prohibició.- Des que l’alcalde, Xavier García Albiol, va anunciar el passat mes de març de 2026 la intenció de prohibir els pisos turístics en tot el terme municipal, els col·lectius impulsors de la prohibició, organitzats en una plataforma, esperen mes rere mes que aquest compromís sigui ferm a través de la modificació administrativa. L’objectiu de la mesura és evitar que Badalona esdevingui una excepció a l’Àrea Metropolitana de Barcelona -gairebé l’única-, quan altres municipis -especialment Barcelona ciutat- ja han pres camins similars per restringir aquest tipus d’allotjament. A Badalona, el tràmit administratiu que falta és passar pel ple el text definitiu de la modificació normativa, en aquest cas el PGM, per a la seva aprovació definitiva.
La moratòria va acabar al febrer.- La pressa de la plataforma perquè es faci aquesta aprovació rau en el fet que des del mes de febrer es va aixecar la moratòria d’un any, perìode en el qual es va congelar la tramitació de les lligències. No està clar si en aquests mesos d’impàs es podien haver presentat nous projectes. Segons el registre oficial, a la ciutat hi hauria unes 229 aproximadament, tot i que al mercat hi ha un miler de possibilitats d’allotjament temporal arreu de la ciutat, no només a tocar de mar. Especialment per les bones comunicacions amb Barcelona -el focus d’atracció-, tots els barris -fins i tot hi ha oferta turística a Sant Roc, Artigues i Llefià- són susceptibles de la instal·lació d’aquesta oferta.
Reflexió pel canvi de paper.- D’entre els motius aportats des del govern local que lidera Albiol per justificar, finalment, prendre aquesta mesura hi ha, sobretot, la necessitat d’alinear-se amb les restriccions previstes a Barcelona (cap al 2028) i altres localitats veïnes, amb l’objectiu de no generar desequilibris en el mercat de l’habitatge. Tot i que a Badalona no ha quedat clar que passarà amb la renovació de les llicències legalment atorgades: si s’anul·laran conformi arribin al seu període límit o es renovaran. Segurament, el govern va arribar a fer la reflexió arran de les reivindicacions d’associacions de veïns, especialment la de Progrés i Dalt la Vila, i plataformes com la FAVB, el Sindicat de Llogateres i el Sindicat d’Habitatge que han denunciat l’impacte d’aquests pisos en el preu del lloguer, la gentrificació i la convivència als barris, en una ciutat situada entre les “tensionades” per la poca oferta d’immobles per ser ocupat com a primer habitatge i l’escalada de preus que la poca oferta provoca.
Mesures ineficaces si no van acompanyades d’inspecció.- Badalona va ser pionera el 2014, quan va restringir l’ús d’aquests habitatges a la zona de la façana marítima. Una dècada després el balanç és que la mesura sola sense un acompanyament de fiscalització ha resultat ineficaç perquè hi ha molts habitatges que funcionen sense llicència legal. Tanmateix, la demanda s’ha extès per la resta del territori. Per aquest motiu, una de les demandes que acompanyen la prohibició dels habitatges turístics (amb l’interrogant de què passarà amb les llicències conforme vagin caducant) és que l’administració local es doti d’un cos d’inspecció o que s’incorpori als recursos que posen a l’abast altres administracions per controlar aquesta proliferació il·legal d’oferta.















