L’actualització dels allotjaments a Badalona, al portal “habitatgesturisticsbdn.llefia.org”

0
130

La font inicial de la nova eina de mapificació digital col·laborativa dels diferents tipus d’allotjaments turístics que hi ha a la ciutat – hotels, apartaments, cases i habitatges turístics- són les dades dels establiments turístics declarats a Badalona, que s’incrementarà properament a partir de l’una nova eina que permetrà l’entrada de dades de les persones que la vulguin enriquir. D’aquesta manera, la informació actual s’anirà ampliant de manera col·laborativa amb la suma dels, per ara, més d’un miler de pisos turístics no declarats detectats que proliferen “de manera descontrolada” per part de l’administració, segons comparteixen des de l’entitat LLefi@net que l’han realitzat. L’aplicació és molt fàcil i intuitiva i, en aquest primer estadi, permet tenir una visió global i també molt sectorial a partir de l’aplicació dels filtres per tipologies o per carrers. Entreu a habitatgesturisticsbdn.llefia.org  a veure-ho. Al mapa s’observen, entre altres, dades que indiquen la ubicació dels pisos turístics i també les immobiliàries que estan ofertant-ne, amb els que tenen el número d’activitat turística assignada (amb un número de referència, el nom i si estan identificats amb alguna placa o rètol i el número de places). La idea és que es vagi complementant, properament,  amb els que operen sense cap tipus de control.

Aquesta eina ciutadana i col·laborativa se suma a d’altres plataformes creades des de l’administració per perseguir les irregularitats, eines generades per la Generalitat a la què l’Ajuntament de Badalona no ha demanat incorporar-se per fer un seguiment de la legatitat en aquest àmbit.

Aquest tipus d’eines de geolocalització comunitària són un dels punts forts de l’entitat Llefi@anet, que sempre posa a disposició de tots els moviments la seva expertesa digital. Aquest projecte, en concret, l’han impulsat amb la plataforma “No als habitatges d’ús turístic a Badalona” per identificar allotjaments turístics, en la lluita del col·lectiu, que per avui ha convocat una concentració a la plaça de la Vila coincidint amb la celebració del ple ordinari de juliol en el qual s’abordarà el tema en una moció defensada pels partits de l’oposició. No és el primer projecte al què Llefianet dona suport tecnològica aquest tipus de projectes, com dèiem, hi ha l’exemple de la geolocalització del número d’arbres que desapareixen de la ciutat, i també informa si es reposen; així com el mapa d’accessibilitat al barri de Llefia o la col·laboració amb Dones de Llefià en l’elaboració del “Camí Lila”, per detectar rutes insegures i punts foscos en els itineraris de les dones pel districte de Llefià, essencialment.
La presentació d’aquest portal es va fer en la XXV edició anual del Fòrum TIC organitzat per l’entitat Llefi@net, una cita imprescindible per conèixer les últimes eines digitals amb mirada comunitària.  A més d’aquesta presentació, també van repassar la trajectòria de ‘entitat que ja suma un quart de segle combatent l’analfabetisme digital. L’esdeveniment va combinar aprenentatge, homenatge i cultura digital en un vespre carregat d’activitats i reconeixement col·lectiu. La jornada va arrencar amb un repàs a la història de l’associació, en la que es van destacar moments clau com la creació dels primers tallers d’alfabetització digital al barri o la contribució decisiva per impulsar el portal web d’una de les associacions de veïns pioneres: Sant Antoni de Llefià. També es va fer esment del projecte ‘Connectatic’, desenvolupat durant la pandèmia amb FAMPAS, que va permetre reparar i distribuir ordinadors entre famílies vulnerables per facilitar l’accés a l’educació virtual quan l’alumnat es va veure confinat a casa.  A més, s’hi van exposar projectes comunicatius locals com Ràdio Pangea i el mitjà de proximitat L’Independent, que mostren com
la comunicació pot ser una eina de cohesió i empoderament veïnal. L’art digital també va tenir el seu espai amb una exhibició d’art generatiu en l’era del blockchain a càrrec del badaloní Daniel Julià, del col·lectiu GeneraCat, qui va  mostrar com l’algoritme pot esdevenir eina creativa a través del color i les formes geomètriques.
Durant tota la tarda es va poder participar en un taller de reciclatge de PC i gaudir d’una “Trobada MSX”, fidel a l’esperit tecnològic i retro de l’associació. El punt final de la vetllada el va posar la projecció del film d’animació “Vampiros en la Habana”, en format de cinema a la fresca, que es podia combinar amb un mojito molt adequat per a l’ocasió, per tancar una celebració que no només commemora el passat, sinó que continua sembrant futur digital per a tothom.