La Taula Sense Llar de Badalona demana a l’Ajuntament que sumi esforços davant de l’increment del sensellarisme a la ciutat, que qualifiquen de “problemàtica complexa”, i han expressat la preocupació per una situació que incrementa, això com han reclamat una implicació més gran de l’Ajuntament de Badalona, ja que “sense sumar esforços no es podrà abordar”. En aquest sentit, la Taula s’ha posat al servei de l’Ajuntament “oferint diàleg per explorar possibles vies davant situacions com la del B9”. Les entitats socials de la Taula Sense Llar de Badalona, persones acompanyades per aquestes entitats i altres ciutadans es van aplegar ahir a la Plaça Pompeu Fabra amb motiu del Dia Mundial de les Persones Sense Llar per sensibilitzar sobre la problemàtica del sensellarisme i posar en relleu que la manca d’habitatge crea exclusió i desigualtat.
Durant l’acte es va recordar que 110 persones dormen als carrers de Badalona i 214 passen la nit a recursos d’entitats socials de la Taula (segons el cinquè recompte de persones sense llar del passat mes de maig). També es va fer referència a les aproximadament 400 persones de l’assentament de l’antic institut B9, en situació d’infrahabitatge, i que durant les pròximes setmanes poden ser desallotjades i quedar al carrer en ple hivern. Actuació que incrementaria aquest cens.
Davant d’aquesta problemàtica complexa, s’ha expressat la preocupació i s’ha reclamat una implicació més elevada de l’Ajuntament de Badalona, ja que “sense sumar esforços no es podrà abordar”. En aquest sentit, la Taula s’ha posat al servei de l’Ajuntament “oferint diàleg per explorar possibles vies davant situacions com la del B9”.
Es comparteixen reflexions sobre el sensellarisme.-Durant l’acte reivindicatiu es van exposar 11 reflexions per visibilitzar el sensellarisme: és un fenomen complex; tota persona té dret a un habitatge digne; l’habitatge és un bé de primera necessitat i no hauria de quedar restringit a les lleis del mercat; l’infrahabitatge és també sensellarisme; cal promoure polítiques públiques que facin possible un parc d’habitatge social, que actualment és clarament insuficient; és imprescindible garantir l’accés a serveis bàsics; cal continuar creant serveis i complementant els serveis actuals per fer un seguiment de les persones i una derivació als recursos adequats: no fer-ho comporta un cost social.
La Taula Sense Llar de Badalona es compromet a continuar treballant tècnicament de forma coordinada en l’acompanyament i atenció als homes i dones que viuen al carrer, i a continuar fent sensibilització social i incidència política. Insisteixen que cal la implicació dels veïns i veïnes perquè tothom pressioni per posar a l’agenda de la ciutat la realitat del sensellarisme. I, evidentment, necessita la complicitat i l’aportació de tots els grups polítics per aconseguir una millora en les polítiques socials que es despleguen des dels serveis socials municipals i en l’accés a l’habitatge. Per destacar que el fenomen del sensellarisme femení és una realitat encara més invisible i que es troba en augment, especialment entre les dones joves.
Primera ruta guiada de sensibilització.- Tot i que durant el matí també va compartir la seva valent experiència, va ser a la tarda quan Juan Manuel Morales Orozco va fer de guia en la seva particular ruta mentre vivia al carrer. Va emetre tres missatges molt contundents: que qualsevol persona està a tres o quatre males decisions de trobar-se al carrer, que quan t’ho trobes és imprescindible demanar ajuda i que davant d’aquestes dues premisses, siguem empàtics amb les persones sensellar amb els que quotidianament ens creuem.
“Som persones i cadascú té la seva història. Al final, li pot passar a qualsevol”. Són paraules de Juanma, una de les persones que ha viscut en situació de sense llar i que ara té una vida autònoma. L’objectiu de la ruta, que va ser el primer cop que s’organitza a Badalona, és visibilitzar la realitat del sensellarisme i promoure la reflexió col·lectiva sobre aquesta problemàtica creixent a la ciutat. Demanava brioixeria i pollastres a l’ast sobrats per a ell i per a altres persones amb què compartia el carrer, es dutxava en els recursos oferts per les entitats de la taula sense llar, si no poses remei entres en un bucle cada cop més difícil de tirar enrere. Fins que un dia demanes ajuda i la trobes per canviar la teva vida. Va trobar en l’equip de la Fundació Llegat Roca i Pi qui l’escoltés i l’acompanyés. Extreballador de neteja municipal, diu que quan estava situat en la normalitat no mirava als sensellar com a persones. Ara viu en un pis a Pep Ventura, té esperança i somnis. Ara fa de voluntari per donar la mà als qui tinguin ganes de sortin-se’n. Només és un cas d’èxit, dels diferents que sumen aquestes entitats que s’arremanguen, o que s’ajupen, per erradicar aquest fenomen que creix dia rere dia.
La Taula Sense Llar es va crear l’any 2017 i en forma part un grup d’entitats que treballen en l’atenció a persones sense llar: Càritas Diocesana de Barcelona, la Fundació Llegat Roca i Pi, la Fundació Acollida i Esperança, Sant Joan de Déu Serveis Socials, la Fundació Mambré, Creu Roja del Barcelonès Nord, Asaupam i Formació i Treball. L’Ajuntament de Badalona va marxar d’aquest equip adduint que ja havia complert els seus objectius. Les vuit entitats que es continuen coordinant diuen que mentre quedi una persona al carrer, no hi ha res acomplert.















