Home Branded Content Noales diu que Sant Roc serà “recuperable” si canvia la penalitat d’alguns delictes vinculats amb la plantació de marihuana

Noales diu que Sant Roc serà “recuperable” si canvia la penalitat d’alguns delictes vinculats amb la plantació de marihuana

0
Noales diu que Sant Roc serà “recuperable” si canvia la penalitat d’alguns delictes vinculats amb la plantació de marihuana

La detenció d’una persona a Badalona, a mitjans de juliol, en un operatiu de gran escala de desarticulació d’una organització criminal dedicada al cultiu i distribució a l’engròs de marihuana, i la notícia difosa només fa uns dies d’una altra implicació a la ciutat d’una organització que distribuïda droga a escala internacional simulant ser una empresa de paqueteria posa sobre la taula el què el jutge degà de Badalona, Josep Maria Noales, identifica com a l’assimilació a Badalona, i especialment a Sant Roc, de fenomens fins fa uns anys localitzats només a La Mina, el barri de Sant Adrià amb alts índexos de criminalitat i ubicació del crim organitzat a escala internacional. El jutge degà de Badalona manté que les penes per les plantacions de marihuana són molt baixes comparades amb el rèdit econòmic del seu tràfic, així com és baixa la penalització relativa a l’accés al subministrament elèctric sense comptador. És a dir, a punxar la llum per alimentar les plantacions de marihuana.

La inversió es recupera en un únic cicle de producció de les plantes.- El jutge degà comparteix que el partit judicial que gestiona inclou el terme municipal de Montgat, Sant Adrià de Besòs i Badalona, amb dues realitats molt complexes com els barris de La Mina i Sant Roc. En aquest sentit, alerta que Sant Roc “només serà recuperable” si es fan canvis legislatius en els delictes que envolten les plantacions de marihuana en domicilis. Exposa que la penalitat assignada al tràfic és “molt lleu” perquè es parteix de la base que la marihuana és una substància que no causa danys greus. Amb tot, insisteix, cada vegada hi ha més estudis que demostren que pot causar greus problemes psiquiàtrics. És cert, matisa, que depèn de la predisposició genètica, però, el consum pot fer aflorar malalties psiquiàtriques latents que no se’n manifestarien sense. Així que defensa que cal incrementar penes, i també per la usurpació i per l’ocupació d’un bé i per la defraudació elèctric destinats a una explotació de marihuana. Les plantacions aporten molts rèdits econòmics amb poc risc de penes, sentencia, i a Sant Roc proliferen de manera exponencial. De fet, l’informe dels Mossos sobre l’operatiu referenciat del juliol de 2025 reitera que la inversió necessària per la plantació, tenint en compte que s’enganxa la llum i s’ocupa el pis, es recupera en un únic cicle de conreu i recol·lecció.

Alerta per part de les fiscalies especialitzades.- A finals de setembre, les fiscalies de les demarcacions de Catalunya especialitzades en delictes de drogues també van incidir en aquest tema apuntant que les penes previstes en el Codi Penal en relació amb la marihuana són massa benèvoles. Apunten que si la partida és inferior als 10 quilos de pes net la pena és d’un a tres anys, la qual cosa, tret que constin antecedent penals, implica que no s’ingressarà a la presó. I, la situació es complica donat que la majoria de les persones implicades en aquesta activitat són estrangers en situació irregular que van canviant d’ubicació, amb la dificultat de poder completar els judicis.

Increment de la detecció de droga auctòctona.- En aquest sentit, la memòria de la Fiscalia General de l’Estat del 2024, presentada també al setembre, destaca que a Catalunya es dona un fenomen de certa tolerància respecte a la implantació resistent i sostinguda tant en el cultiu i producció de cànnabis com en el tràfic a gran i petita escala. I en aquest context,Catalunya està passant perillosament d’esdevenir zona de trànsit, essencialment d’haixix, a territori de producció perquè s’ha detectat un increment de la marihuana de producció autòctona; fabricada cada cop més en barris com Sant Roc.  Aquest fet escala en la tipologia de la criminaliat, amb l’aparició de delictes de més envergadura que posen en risc  a la població de l’entorn,  fenomen que ha derivat, per exemple, en la presència de més quantitat d’armes de foc i enfrontaments entre trames relacionades amb el robatori de plantes i collites en la lluita pel control de pisos ocupats amb plantacions de marihuana, enganxats al subministrament elèctric.